Kim maakt jongeren bewust van de impact van Fast Fashion
Kim van Zwietering (30) zet zich samen met Yvette Loeve in om Helmonders bewust te maken van de impact van Fast Fashion.
Meer over dit project weten?
Lees meerWat is Fast fashion?
Bij Fast fashion draait het om snel en goedkoop produceren van trendy kleding ten koste van het milieu, duurzaamheid en arbeidsomstandigheden van mensen. Ook is de kwaliteit van de kleding vaak minder goed waardoor het sneller weggegooid wordt en op een textielafvalberg terechtkomt. Kim heeft inmiddels ervaren dat het anders kan en deelt die kennis graag met andere Helmonders.
Een streep door Fast fashion
Kim is o.a. initiatiefnemer van de kinderkledingkettingtas in Helmond waarbij deelnemers kleding die ze niet meer dragen doorgeven aan anderen. Daarnaast werkt ze met veel plezier samen met Yvette Loeve. “Yvette en ik raakten aan de praat bij het uitwisselen van een kledingketting tas en we besloten om samen een project op te zetten. Het project met de naam “Een streep door Fast Fashion” is bedoeld om jongeren bewust te maken van de gevolgen van Fast Fashion. In samenwerking met Stichting Annatheater organiseren we kleinschalige workshops en lezingen voor jongeren waarin ze leren om kleding te repareren of upcyclen. We hebben bij de gemeente een subsidieaanvraag ingediend en kregen groen licht om workshops en lezingen te organiseren.”
Van kapotte jeans tot tas
“Tijdens één van de workshops, die worden gegeven door Esther Hocks van Opgelapt Textielatelier, zijn we aan de slag gegaan met mending: een Japanse borduurtechniek waarmee je Jeans kunt repareren. Het gaat erom dat ze zelf aan de slag gaan en ontdekken hoe je oude kleding een nieuw leven kunt geven maar ook hoe leuk het is om te doen.”
Bewust kiezen voor natuurlijke stoffen
Ook is het mogelijk om zelf kleding te maken als duurzaam alternatief. Kim legt uit dat het moeilijk is om de juiste keuzes te maken als het gaat om duurzame stoffen. “Natuurlijke stoffen, zoals wol, linnen of hennep, zijn vaak beter voor het milieu, maar ook die hebben hun eigen uitdagingen. We proberen tijdens lezingen mensen hierover te informeren en hen bewust te maken van de impact van hun aankopen zodat ze bewust andere keuzes kunnen maken.”
Jongeren zijn van harte welkom!
Het bereiken van jongeren blijft een uitdaging, geeft Kim toe. Toch ziet ze groei: “Bij onze eerste lezing in het Annatheater hadden we ongeveer 25 bezoekers, waarvan 10% jongeren. Bij de tweede lezing bij POST#5700 waren er 16 bezoekers, maar het percentage jongeren was toen al gestegen naar 25%.” De volgende lezing is op 23 november in het Annatheater, en Kim hoopt op veel enthousiaste bezoekers.
Kim heeft grote dromen voor de toekomst. “Hoe mooi zou het zijn als we gastlessen op scholen kunnen initieren, zodat jongeren van jongs af aan leren over Fast Fashion en duurzaamheid. En natuurlijk blijven we werken aan het informeren van Helmonders over dit onderwerp, want alleen samen maken we Heel Helmond Duurzaam.”
Op de foto zijn v.l.n.r. te zien: Esther Hocks, Eva van der Wees, Kim van Zwietering, Jacqueline Olbers, Wilanne Geijer, Yvette Loeve.